EU želi zabraniti neutemeljene tvrdnje o “klimatski neutralnim” proizvodima

Uvod

Europska unija (EU) želi uvesti stroge propise za tvrdnje poduzeća koje se odnose na zaštitu okoliša. Ciljevi uvođenja strogih propisa su:

borba protiv “greenwashinga” (zelenog pranja) u potrošačkim proizvodima iuklanjanje zabuna vezanih za tvrdnje poduzeća o zaštiti okoliša.

 

Suzbijanje zelenog pranja potrošačkih proizvoda

S ciljem suzbijanja zelenog pranja potrošačkih proizvoda, EU želi zabraniti navođenje na proizvodima općenitih tvrdnji o zaštiti okoliša kao što su primjerice “klimatski neutralno” ili “eko”. Planirana zabrana neće se odnositi na poduzeća koji dokažu da su njihove tvrdnje o zaštiti okoliša točne!

Novim pravilima, EU također želi zabraniti tvrdnje temeljene na kompenzaciji emisija ugljika koje se često koriste kao osnova za navođenje ugljične (klimatske) neutralnosti proizvoda ili kao osnova za navođenje smanjenog utjecaja proizvoda na okoliš, slika 1.

 

Slika 1 Suzbijanje zelenog pranjaSlika 1. Suzbijanje zelenog pranja potrošačkih proizvoda

 

Nakon odobrenja EU parlamenta i država članica, nova pravila za suzbijanje zelenog pranja proizvoda trebala bi:

stupiti na snagu do 2026. godine iučiniti EU globalnom predvodnicom u pogledu istinitosti tvrdnji o zaštiti okoliša koje se smiju navoditi na proizvodima i iznositi u javnost.

Među ostalim, općenite tvrdnje o zaštiti okoliša koje bi novim pravilima mogle biti zabranjene uključuju fraze kao što su “zeleno”, “prijatelj prirode”, “prijateljski nastrojen prema prirodi”, “energetski učinkovito” i “biorazgradivo”, osim ako proizvodi mogu dokazati pozitivan utjecaj na okoliš, slika 2.

 

Slika 2 Opcenite tvrdnjeSlika 2. Općenite tvrdnje o zaštiti okoliša koje bi mogle biti zabranjene

 

Politička konotacija novih europskih pravila

Nastojanja Europske komisije da smanji zeleno pranje potrošačkih proizvoda trenutno i u samom Bruxellesu logično nailazi na političke otpore iz političkih blokova koji su već u otporu prema strožim klimatskim pravilima za postizanje neto nulte emisije stakleničkih plinova (klimatske neutralnosti) do 2050.

Naime, u susret novim izborima za Europski parlament u lipnju 2024., konzervativna politička opcija je već započela kampanju protiv daljnjeg zaoštravanja klimatskih propisa. Tako europski konzervativci tvrde da novi klimatski propisi predstavljaju preveliko opterećenje za europsku industriju i posebice za poljoprivredu. Kroz takva razmišljanja i stavove traže ublažavanje postojećih i planiranih klimatskih zakona.

Stoga postoji mogućnost da će neki prijedlozi klimatskih propisa biti ublaženi ili stavljeni na čekanje do trenutka dok se ne stvore politički preduvjeti za njihovo donošenje i provođenje.

 

Zaključak

Nova EU pravila za zabranu tvrdnji o “klimatski neutralnim” proizvodima dio su širih nastojanja da se europsko gospodarstvo transformira na klimatski neutralno do 2050. godine. Tim pravilima Europska komisija želi dovršiti sve elemente Zakona o klimi i učiniti značajan napredak u provedbi Europskog zelenog plana.

Novi propisi imat će utjecaj i na sheme kompenzacije ugljika koje se suočavaju s kritikama stručnjaka zbog svoje nevjerodostojnosti. Naime, neke od tih shema učinkovito ne uklanjaju ili ne pohranjuju emisije ugljika tijekom duljeg razdoblja. To izaziva opravdanu zabrinutost glede navođenja tvrdnji o klimatskoj neutralnosti proizvoda na temelju kompenzacije ugljika.

Kako god gledano, nova pravila iako uz očekivani i sveprisutni otpor predstavljuju iskorak prema poštenijoj praksi poduzeća i informiranijim europskim potrošačima vezano za održivost proizvoda. To je jedan vrijedan metar na putu da djeci predamo Zemlju što sličniju kakvu smo je primili od naših roditelja.

 

Matija Hlebar

Priopćenja

  • 1
  • 2
Prev Next

4. Ideja za osobnu održivost: Lokalno uzgajano voće

4. Ideja za osobnu održivost: Lokalno uzgajano voće

Slasne crvene jabuke lokalno uzgajane u pletenoj košari, foto: Matija Hlebar   Nabava lokalno uzgajanog voća je jedan od temelja osobne održivosti i održivog načina života. Takva praksa omogućava brojne pre...

24.01.2025. // Otvaranja:27

Opširnije

Treća ideja za osobnu održivost: Zdrav način života

Zdrav način života predstavlja jedan od ključnih aspekata osobne održivosti, koji  obuhvaća pravilnu prehranu, redovitu fizičku aktivnost i dovoljno sna: 1. Pravilna prehrana Pravilna prehrana je osnova zdravog na...

21.01.2025. // Otvaranja:30

Opširnije

Druga ideja za osobnu održivost: Hodanje kad god se može

Hodanje je jedna od najprirodnijih i najdostupnijih aktivnosti koja ima pozitivan učinak na naše fizičko i mentalno zdravlje. Možemo ga prakticirati svakodnevno prilikom odlaska na neko od željenih mjesta, primjer...

20.01.2025. // Otvaranja:28

Opširnije

Prva ideja za osobnu održivost: Proaktivna briga o zdravlju

Proaktivna briga o zdravlju se temelji na prevenciji i aktivnom pristupu zdravlju, čime se smanjuje rizik od bolesti i povećava kvaliteta života. Može se odnositi na: 1. Zdrav način života Jedan od ključnih elemenata p...

20.01.2025. // Otvaranja:26

Opširnije

NOVA INICIJATIVA Ideje za osobnu održivost

Osobna održivost se odnosi na usvajanje održivog načina života koji omogućava ravnotežu između naših potreba, resursa koje koristimo i utjecaja koje imamo na okoliš, društvo i ekonomiju. Tko? Udrug...

20.01.2025. // Otvaranja:29

Opširnije

Važnost radne snage za održivo poslovanje poduzeća

Važnost radne snage za održivo poslovanje poduzeća

Uvod U današnjem poslovnom okruženju koncept održivog poslovanje poduzeća ne uključuje samo okolišne, upravljačke i financijske čimbenike održivosti, već i društvene čimbenike održivosti, a tu je na...

10.12.2024. // Otvaranja:224

Opširnije

Važnost globalnog zagrijavanja za poslovanje poduzeća

Važnost globalnog zagrijavanja za poslovanje poduzeća

Uvod Globalno zagrijavanje, tj. dugoročno povećanje prosječne temperature na planetu Zemlji je uglavnom uzrokovano ljudskim djelovanjem, posebno emisijom stakleničkih plinova koji nastaju sagorijevanjem fosilnih goriva ...

09.12.2024. // Otvaranja:130

Opširnije

Teme održivosti značajne za poslovanje poduzeća

Teme održivosti značajne za poslovanje poduzeća

Važnost (značaj) tema održivosti za poslovanje poduzeća ponajviše ovisi o specifičnim karakteristikama poduzeća poput poslovnog modela, gospodarske djelatnosti i geografske rasprostranjenosti poduzeća, ali i o dru...

04.11.2024. // Otvaranja:234

Opširnije

Najbolja prilika za održivije poslovanje poduzeća

Najbolja prilika za održivije poslovanje poduzeća

Uvod Klimatske promjene ubrzano napreduju i globalno zatopljenje jača. Zemljina atmosfera postaje sve zagrijanija i time pogodnija za češće ekstremne klimatske i vremenske događaje poput toplinskih valova, su&sca...

30.09.2024. // Otvaranja:297

Opširnije

Kraljica Mediterana u kontekstu klimatskih promjena

Kraljica Mediterana u kontekstu klimatskih promjena

Uvod Kraljica Mediterana iliti smokva je nekoć bila prisutna samo u priobalnim područjima Sredozemlja i jadranskog Primorja, Dalmacije, Hercegovine, Crne Gore i Makedonije.  Radi svojih čudesnih sastojaka nazi...

03.09.2024. // Otvaranja:661

Opširnije

Vrijednost Europske Amazone u kontekstu globalnog zagrijavanja

Vrijednost Europske Amazone u kontekstu globalnog zagrijavanja

Foto: Matija Hlebar   Uvod Europska Amazona obuhvaća rijeke Muru, Dravu i Dunav koje teku kroz pet zemalja (Austriju, Sloveniju, Hrvatsku, Mađarsku i Srbiju) te tvore jedno od najvećih vlažnih staništ...

30.07.2024. // Otvaranja:419

Opširnije

Tranzicijski plan za bioraznolikost i ekosustave – Plan spašavanja života!

Tranzicijski plan za bioraznolikost i ekosustave – Plan spašavanja života!

Uvod Bioraznolikost je raznolikost života na našem planetu u svim njegovim pojavnim oblicima. Obuhvaća različite vrste, njihove genetske varijacije i međudjelovanje tih oblika života u složenim ekosustavima....

10.07.2024. // Otvaranja:872

Opširnije

O održivom razvoju se može učiti i na svakoj trešnji

O održivom razvoju se može učiti i na svakoj trešnji

Uvod Zbog sve toplijih godina uzrokovanih globalnim zagrijavanjem i klimatskim promjenama, ovogodišnja sezona trešanja u Hrvatskoj je počela već početkom svibnja i sada je u punom jeku. Sudeći prema brojni...

12.06.2024. // Otvaranja:1016

Opširnije

Tranzicijski plan za ublažavanje klimatskih promjena (- plan preživljavanja!)

Tranzicijski plan za ublažavanje klimatskih promjena (- plan preživljavanja!)

Uvod Unatoč sve brojnijim upozorenjima klimatskih znanstvenika o nesagledivim posljedicama klimatskih promjena u svim područjima života, emisije stakleničkih plinova uzrokovane ljudskim djelatnostima nastavljaju rasti. ...

14.05.2024. // Otvaranja:732

Opširnije

Važnost prirode u životu i poslovanju – Zakon o obnovi prirode

Važnost prirode u životu i poslovanju – Zakon o obnovi prirode

Uvod Važnost prirode u svakodnevnom životu i poslovanju oduvijek je neprocjenjiva. Priroda osigurava ljudima i poduzećima sve što im je potrebno za normalan život i rad, počevši od osnovnih životnih funkci...

03.04.2024. // Otvaranja:1540

Opširnije

Put do održivog gospodarstva

Put do održivog gospodarstva

Korporacije u suvremenom društvu Korporacija (engl. Corporation) u suvremenim ekonomskim sustavima je pravna osoba koja zastupa i štiti interese svojih pripadnika te ostvaruje svojom djelatnošć...

06.03.2024. // Otvaranja:1839

Opširnije