Zašto je EU donijela novu Direktivu za održivo poslovanje?

Za održivo poslovanje i život općenito od presudne je važnosti očuvati stabilnost klimatskog sustava Zemlje jer o njemu ovisi budućnost cjelokupnog gospodarstva i čovječanstva, tj. održivost svega što je ljudska civilizacija do sada stvorila.

Početkom 2023. godine na snagu je stupila nova Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (engl. Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD). CSRD je važna direktiva jer zamjenjuje postojeću Direktivu o nefinancijskom izvještavanju (engl. Non-Financial Reporting Directive, NFRD), a države članice moraju je prenijeti u svoja nacionalna zakonodavstva u najduljem roku od 18 mjeseci, najkasnije do 6. srpnja 2024. godine.

Zašto je EU donijela novu Direktivu za održivo poslovanje?

U vodećim političkim (upravljačkim) strukturama Europske unije već dugi niz godina na temelju znanstveno argumentiranih dokaza postoji svijest o gorućim klimatskim i okolišnim izazovima s kojima se suočavamo. Zbog galopirajuće klimatske i okolišne krize EU je donijela i novu Direktivu za održivo poslovanje. Cilj nove Direktive je prijelaz poduzeća na održive poslovne modele koji će omogućiti postizanje klimatske neutralnosti Europe do 2050. godine.

Krajnje je vrijeme da se poduzeća u pogledu održivog razvoja poslovanja počnu baviti suštinskim temama održivosti za poslovanje umjesto dosadašnjeg prevladavajućeg fokusa na izradu čim ljepšeg i pozitivnijeg godišnjeg izvještaja o održivosti (ESG izvještaja, eng. Environmental, Social and Governance report). Naime, samo zadovoljavanje propisane forme i ispunjenje godišnje obveze izvještavanja o održivosti koje je proteklih godina prakticirala većina poduzeća, očekivano nije rezultiralo željenim pomacima u smjeru održivog razvoja gospodarstva.

Neophodno je da vodstva svih europskih (naravno i svjetskih!) poduzeća koja to još nisu učinila, u najkraćem mogućem roku osvijeste da održivost i opstanak njihovog poslovanja najviše ovise o prijeko potrebnoj stabilnosti klimatskog sustava Zemlje. To je ključni preduvjet bez kojeg nijedno poslovanje neće moći napredovati i opstati jer se poslovanje ne može sakriti ni pobjeći od negativnih utjecaja klimatskih promjena.

Što treba poduzeti?

Kako bi EU ostvarila ambiciozan cilj klimatske neutralnosti do 2050., valja preobraziti cijelo europsko gospodarstvo i društvo, za što je prioritetno potrebno “temeljito” napuštanje fosilnih goriva (ugljena, nafte i plina) kao osnove dosadašnjeg razvoja ljudske civilizacije. Takva preobrazba u poslovanju zahtijeva što je prije moguće transformaciju svih danas klimatski negativno djelujućih poslovnih modela poduzeća prema klimatski neutralno ili, što je poželjno, prema klimatski pozitivno djelujućim poslovnim modelima, najkasnije do 2050.

Nužno je hitno osvijestiti vodstva poduzeća da je aktivno uključivanje i predanost poduzeća rješavanju goruće klimatske krize zapravo rješavanje osnovnog poslovnog problema sutrašnjice, tj. utiranje puta za vlastito postojanje i poslovanje u budućnosti. Dakle, u poduzećima je prijeko potrebno ubrzano i odlučno smanjivati emisije stakleničkih plinova s ciljem prijelaza na nisko ugljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene. Ako potrebna većina poduzeća hitno ne shvati i ne preuzme svoju ključnu izvršnu ulogu u prelasku na klimatski neutralno gospodarstvo, ne postoji način kako ćemo svi zajedno ostvariti ambiciozan cilj klimatske neutralnosti Europe do 2050.

Kako ostvariti ambiciozan cilj klimatske neutralnosti do 2050.?

Uvođenje nove forme izvještavanja o korporativnoj održivosti predstavlja tek jedan alat za ostvarenje cilja klimatske neutralnosti Europe. Toj novoj formi izvještavanja o održivosti se ni u jednom trenutku ne smije davati prioritet pred konačnim ciljem klimatske neutralnosti koji se želi (zapravo – mora!) ostvariti.

Pažnja u javnom i poslovnom prostoru dominantno mora biti usmjerena na cilj ostvarenja klimatske neutralnosti, a ne na samu obvezu izrade i objave izvještaja o korporativnoj održivosti. Nastavi li se s dosadašnjom praksom fokusiranja na zadovoljavanje propisane forme izvještavanja o održivosti umjesto na stvarnu preobrazbu poslovnih modela poduzeća prema održivosti, to jedino znači da nastavljamo nemilosrdno i bezglavo piliti granu na kojoj svi zajedno sjedimo.

Vodstvo svakog europskog poduzeća se prije svega mora najdublje zagledati u utjecaj svog postojećeg poslovnog modela na klimu te čim prije pronaći odgovore na barem ova pitanja:

  1. Je li poduzeće izmjerilo svoj utjecaj na klimu kvantificiranjem emisija stakleničkih plinova u cijelom lancu vrijednosti?
  2. Je li vodstvo poduzeća svjesno identificiranog utjecaja poduzeća u klimatskom izazovu s kojim se suočava?
  3. Poduzima li poduzeće konkretne aktivnosti za smanjenje i sprečavanje emisija stakleničkih plinova?
  4. Je li poduzeće kvantitativno definiralo ciljeve smanjenja emisija stakleničkih plinova za predstojeće razdoblje i uspostavilo sustav praćenja ostvarenja ciljeva, kao i mjere ako se uoči odstupanje od ciljeva?

Drugim riječima, neophodno je da svako poduzeće u najkraćem roku kvantificira raskorak između postojećeg stanja emisija stakleničkih plinova svog poslovnog modela i klimatski neutralnog, adaptiranog, poslovnog modela. Po osvješćivanju raskoraka, u sljedećem koraku, mora napraviti plan kako će u najkraćem mogućem razdoblju, a najkasnije do 2050., prijeći iz postojećeg  poslovnog modela s negativnim utjecajem na klimu u novi klimatski neutralni, a poželjno i u poslovni model s pozitivnim utjecajem na klimu. I onda taj plan provoditi.

Zaključno

Poučeni dosadašnjim iskustvom primjene odredbi Direktive o nefinancijskom izvještavanju (eng. Non-financial Reporting Directive – NFRD) na određena velika poduzeća, može se zaključiti da je neophodno sve poslovne napore usmjeriti na cilj zbog kojeg je donesena nova direktiva umjesto na zadovoljavanje forme izvještavanja o održivosti. I da taj cilj za ostvarenje održive budućnosti neprestance mora biti pred očima svim zainteresiranim stranama u poslovnom, javnom i civilnom sektoru.

Poduzeća se ne bi trebala zavaravati da će se klima mijenjati postupno i da imaju sasvim dovoljno vremena za neophodne promjene svojih poslovnih modela. Upravo suprotno, neophodno je odlučno i ubrzano djelovanje poduzeća glede smanjenja emisija stakleničkih plinova i prijelaza na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene.

Mišljenja sam da se vodstvo svakog poduzeća koje podliježe odredbama nove EU Direktive za održivo poslovanje mora zapitati je li mu je cilj:

iz godine u godinu zadovoljavati propisanu godišnju formu izvještavanja o održivosti uz minimalne inkrementalne promjene ilipreobraziti postojeći poslovni model na održivo, klimatski neutralno poslovanje u najkraćem mogućem roku?

Naravno, odluka o tome je na vodstvu svakog poduzeća i ono se određuje za to želi li biti dio rješenja ili ostati dio problema.

Matija Hlebar, travanj 2023.

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

Zahvalnost za ono što imamo

Zahvalnost za ono što imamo

Uvod Sve ono što imamo oko sebe na raspolaganju u životu možemo smatrati srećom, darom i sigurno je većini od nas izvor zadovoljstva u našim životima. Za naše je mentalno i fizičko zdravlje neprocje...

29.04.2025. // Otvaranja:46

Opširnije

29. Ideja za osobnu održivost: Gledanje izlaska sunca

"Sunce se ponovo rađa" svako jutro, svakoga dana. Unatoč tome, sjećate li se kad ste posljednji put gledali izlazak sunca? Ako se sjećate tih trenutaka, kako vam je bilo? Kako ste se osjećali i kakve su vas emocije prepl...

25.04.2025. // Otvaranja:127

Opširnije

28. Ideja za osobnu održivost: Očuvanje i obnova planeta Zemlje

Danas je 22. travnja 2025. godine, Dan planeta Zemlje. Osobna održivost je način života kojim doprinosimo globalnim nastojanjima za očuvanje i obnovu planeta Zemlje. Takva nastojanja prema našem jedinom domu, plan...

22.04.2025. // Otvaranja:89

Opširnije

27. Ideja za osobnu održivost: Zahvalnost za ono što imamo

Sjećate li se kad ste posljednji put više razmišljali o onome što imate nego o onome što nemate i što biste još željeli imati? Sastavljate li ponekad popis onoga što imate...

17.04.2025. // Otvaranja:91

Opširnije

26. Ideja za osobnu održivost: Prilagodba klimatskim promjenama

Razmišljate li ponekad o klimatskim promjenama danas i o njihovom razvoju u narednim godinama? Ako razmišljate, "padne li vam na pamet" što biste trebali poduzimati sada da budete spremniji na njih u...

15.04.2025. // Otvaranja:81

Opširnije

25. Ideja za osobnu održivost: Slušanje pjeva ptica

Sjećate li se kad ste posljednji put negdje zastali ili ciljano otišli na neko mjesto s namjerom slušanja pjeva ptica? Ako jeste, kako ste se osjećali u tim trenucima? Ako niste, biste li to željeli doživje...

10.04.2025. // Otvaranja:109

Opširnije

24. Ideja za osobnu održivost: Energetski učinkoviti kućanski uređaji

Sjećamo li se otkad znamo za sebe da su u nekom razdoblju naših života cijene energije "padale" i bivale niže (npr. električne i toplinske energije)? Možemo li u bližoj ili daljoj budućnosti očekivati da bi se tak...

08.04.2025. // Otvaranja:86

Opširnije

23. Ideja za osobnu održivost: Promatranje toka rijeke

Sjećate li se kad ste posljednji put šetali i provodili vrijeme uz rijeku? Jeste li tom prigodom zastali, moguće sjeli na obalu i promatrali njezin tok? Kako ste se osjećali u tim trenucima? Spokojno ili nemirno? ...

04.04.2025. // Otvaranja:100

Opširnije

22. Ideja za osobnu održivost: Unutarnji mir

Sjećate li se kad ste posljednji put osjetili unutarnji mir? Kolika je njegova vrijednost? Moguće tu vrijednost najbolje spoznamo kad s nama zavlada trajni nemir? Unutarnji mir je jedan od najvažnijih elemenata osobne od...

02.04.2025. // Otvaranja:99

Opširnije

21. Ideja za osobnu održivost: Optimalna temperatura prostora u kojem boravimo

Jedan od važnih elemenata osobne održivosti svakako je i optimalna temperature prostora u kojem boravimo. Ona ima nekoliko dugoročnih pozitivnih učinaka: 1 Zdravlje i ugoda Optimalna temperatura prostora u kojem boravi...

28.03.2025. // Otvaranja:125

Opširnije

20. Ideja za osobnu održivost: Sadnja drveća

Sjećate li se kad ste posljednji put posadili drvo (bilo voćku, hrast ili bor) na način kako su to radili naši preci? Kad ste uzeli pravu štihaču lopatu u svoje ruke, „pljunuli“ u šake i ...

25.03.2025. // Otvaranja:139

Opširnije

19. Ideja za osobnu održivost: Ublažavanje klimatskih promjena

Klimatske promjene su jedan od najvećih izazova s kojima se suočavamo u 21. stoljeću. One su uzrokovane rastućim emisijama i koncentracijama stakleničkih plinova (ugljikovog dioksida, metana, dušikovog oksida i dr...

20.03.2025. // Otvaranja:131

Opširnije

18. Ideja za osobnu održivost: Planinarenje

Planinarenje je jedna od aktivnosti koje imaju višestruki pozitivan učinak na osobnu održivost. Neke od mnogih koristi planinarenja za osobnu održivost jesu: 1. Poboljšanje zdravlja i kvalitetan odmor Pla...

18.03.2025. // Otvaranja:124

Opširnije

17. Ideja za osobnu održivost: Šetnja šumom

Šetnja šumom je jedna od najjednostavnijih i najkorisnijih aktivnosti koje možemo poduzeti za osobnu održivost u današnjem svijetu preplavljenom tehnologijom, stresom i različitim obvezama „od ...

13.03.2025. // Otvaranja:158

Opširnije

16. Ideja za osobnu održivost: Redovito provjetravanje prostora u kojem živimo

Redovito provjetravanje prostora u kojem živimo donosi brojne koristi tijekom cijele godine. Ono je posebice važno tijekom zimskih mjeseci kada su prozori i vrata najčešće zatvoreni zbog niskih temperatura. Osim ...

11.03.2025. // Otvaranja:145

Opširnije

15. Ideja za osobnu održivost: Korištenje stepenica

Jedan od široko dostupnih i korisnih načina na koji možemo doprinijeti osobnoj održivosti je korištenje stepenica u svakodnevnom životu. Neke od dobrobiti korištenja stepenica jesu: 1. Fizičko zdrav...

06.03.2025. // Otvaranja:153

Opširnije