Praksa izvještavanja o klimatskim promjenama u velikim poduzećima

Od svih okolišnih tema koje danas pojačano zaokupljaju pažnju svjetske javnosti, nedvojbeno se u fokusu nalaze klimatske promjene koje predstavljaju najveću prijetnju opstanku naše civilizacije. Istovremeno, klimatske promjene svojim rastućim negativnim utjecajima na okolišno, društveno i ekonomsko okruženje u kojem poduzeća posluju, predstavljaju jedan od najvećih izazova za njihovu dugoročnu održivost. Stoga se može očekivati da velika poduzeća redovno razmatraju klimatske promjene u svom poslovanju te kontinuirano izvještavaju o njima.

Istraživački uzorak velikih poduzeća

Na temelju postojeće regulative i smjernica za nefinancijsko izvještavanje poduzeća, istraživačkim uzorkom su obuhvaćena sva velika poduzeća u Hrvatskoj koja su bila subjekti od javnog interesa (dionička društva) i koja su imala više od 500 zaposlenih na 31.12.2019. i time obavezu nefinancijskog izvještavanja. Takvih velikih poduzeća je bilo ukupno 68.  U Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati upravo velika poduzeća: trgovačka društva i financijske institucije. Strukturu istraživačkog uzorka velikih poduzeća u Hrvatskoj prema njihovoj vrsti prikazuje slika 1.

 

1 Struktura istrazivackog uzorka prema vrsti velikih poduzeca u Hrvatskoj 2019Slika 1. Struktura istraživačkog uzorka prema vrsti velikih poduzeća u Hrvatskoj (2019.)

 

Istraživanje izvještavanja velikih poduzeća iz odabranog uzorka u Hrvatskoj o klimatskim promjenama provedeno je proučavanjem javno objavljenih nefinancijskih godišnjih izvještaja poduzeća za 2019., a koji su dostupni na njihovim internetskim stranicama.

Rezultati istraživanja

Rezultati istraživanja pokazuju da je broj velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama puno manji (oko 2,5 puta) od broja velikih poduzeća koja ne izvještavaju o klimatskim promjenama. Tako je u definiranom istraživačkom uzorku pronađeno samo 19 velikih poduzeća koja izvještavaju o klimatskim promjenama, dok ih čak 49 uopće ne spominje klimatske promjene u svojim javno dostupnim izvještajima, slika 2. i slika 3.

 

2 Izvjestavanje velikih poduzeca u Hrvatskoj o klimatskim promjenama 2019Slika 2. Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama (2019.)

 

Može se stoga zaključiti da klimatske promjene u većini velikih poduzeća u Hrvatskoj još nisu niti na obzoru njihovih poslovnih razmišljanja i razmatranja. To naravno rezultira neobjavljivanjem informacija koje su povezane s klimom i klimatskim promjenama.

Detaljnijim uvidom u gospodarske djelatnosti 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD-u), dolazi se do spoznaje da najveći značaj klimatskim promjenama za poslovanje u 2019. pridaju velika poduzeća iz prerađivačke industrije (6 poduzeća), turizma (5 poduzeća) te financijskih djelatnosti i osiguranja (4 poduzeća).

 

3 Udio velikih poduzeca u Hrvatskoj koja izvjestavaju o klimatskim promjenama 2019Slika 3. Udio velikih poduzeća u Hrvatskoj koja izvještavaju o klimatskim promjenama (2019.)

 

Ovakvi rezultati istraživanja upućuju na postojanje velikog prostora za napredak na području obaveznog formalnog izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o utjecaju poduzeća na klimu i utjecaja klimatskih promjena na poduzeće,  a time sigurno i do suštinskog pozitivnog djelovanja, jer izvještavanje nikako nije samo sebi svrha. Nekoliko primjera dobre prakse u izvještavanju za 2019. su izvještaji poduzeća: AD Plastik d.d., Adris Grupa d.d., Ericsson Nikola Tesla d.d., HEP d.d., INA d.d. i Valamar Riviera d.d., itd.

Zaključak

U ovom istraživanju spoznalo se da je tek nešto više od četvrtine velikih poduzeća u Hrvatskoj za 2019. godinu izvještavalo o klimatskim promjenama, dok ih gotovo tri četvrtine uopće u svojim javno dostupnim izvještajima nije spominjalo klimatske promjene. Vrijedilo bi isto istražiti za 2020., 2021. (kao Covid godine) i uskoro 2022. gdje će se možda ipak uočiti popravljanje stanja.

Uzimajući u obzir ambiciozne klimatske ciljeve koje je EU utvrdila do 2030. i 2050. (smanjenje emisije stakleničkih plinova za najmanje 55 % do kraja ovog desetljeća i klimatska neutralnost Europe do polovice stoljeća), pred velikim poduzećima u Hrvatskoj stoji izazovan put do njihova ostvarenja. Zabrinjava činjenica da se među 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj u 2019. godinu koja su izvještavala o klimatskim promjenama nalaze samo 4 financijske institucije. One su, uz trgovačka društva, ključne za prijelaz na klimatski neutralno gospodarstvo otporno na klimatske promjene. Upravo financijske institucije i trgovačka društva kroz suradnju mogu i moraju učinkovito:

  • usmjeravati tokove kapitala prema održivim ulaganjima, osobito onima koja pokreću rješenja za ublažavanje klimatskih promjena,
  • prepoznavati ulagačke rizike čiji su pokretač klimatski i s klimom povezani okolišni i društveni problemi,
  • upravljati tim rizicima.

 

Matija Hlebar

Priopćenja

  • 1
  • 2
Prev Next

11. Ideja za osobnu održivost: Ravnoteža između privatnog i poslovnog života

Postizanje ravnoteže između privatnog i poslovnog života je sastavni dio proaktivne brige o zdravlju i ključ za osobnu održivost. Ravnoteža između ova dva aspekta života nam omogućava da se osjećamo ispunjeno, motivirano...

18.02.2025. // Otvaranja:13

Opširnije

10. Ideja za osobnu održivost: Gašenje svjetla za sobom

Gašenje svjetla za sobom (prilikom izlaska iz prostorije) na prvu djeluje kao mali doprinos osobnoj održivosti, no dugoročno gledajući ima višestruki pozitivan utjecaj u različitim područjima naših ž...

18.02.2025. // Otvaranja:17

Opširnije

9. Ideja za osobnu održivost: Preventivni zdravstveni pregledi

U svijetu u kojem su užurbani način života, nezdrave navike i stres postali svakodnevni, proaktivna briga o zdravlju postaje ključna za osobnu održivost. Redovito obavljanje preventivnih zdravstvenih pregleda nam donosi,...

12.02.2025. // Otvaranja:48

Opširnije

8. Ideja za osobnu održivost: Bicikliranje kad god je moguće

Bicikliranje je jedan od najjednostavnijih načina na koji svatko od nas može doprinijeti poboljšanju kvalitete vlastitog života i osobnoj održivosti. Bicikl je prijevozno sredstvo s višestrukim pozitivnim u...

06.02.2025. // Otvaranja:46

Opširnije

7. Ideja za osobnu održivost: Emocionalna ravnoteža

Emocionalna ravnoteža je sastavni dio proaktivne brige o zdravlju. Održavanje emocionalne ravnoteže u današnjem ubrzanom svijetu postaje sve važnije za osobnu održivost i zahtijeva od nas primjerice: 1. Prepoznav...

04.02.2025. // Otvaranja:52

Opširnije

6. Ideja za osobnu održivost: Korištenje automobila kad je optimalno

Korištenje automobila kad je optimalno znači da trebamo koristiti automobil kad je to optimalno za našu osobnu održivost, okoliš i društvo, primjerice: 1. Putovanje na veće udaljenosti Ako m...

31.01.2025. // Otvaranja:63

Opširnije

5. Ideja za osobnu održivost: Mentalno zdravlje

Proaktivna briga o zdravlju nije samo briga o fizičkom zdravlju. Mentalno zdravlje, koje je često zanemareno, također igra ključnu ulogu za osobnu održivost. Postoji niz praktičnih načina koji mogu pomoći u njegovom njeg...

29.01.2025. // Otvaranja:70

Opširnije

Onečišćenje i održivo poslovanje poduzeća

Onečišćenje i održivo poslovanje poduzeća

Uvod Onečišćenje je ljudskom djelatnošću izazvano izravno ili neizravno ispuštanje onečišćujućih tvari u zrak, vodu ili tlo. Ono može biti štetno za zdravlje ljudi i okoliša, do...

27.01.2025. // Otvaranja:71

Opširnije

4. Ideja za osobnu održivost: Lokalno uzgajano voće

4. Ideja za osobnu održivost: Lokalno uzgajano voće

Slasne crvene jabuke lokalno uzgajane u pletenoj košari, foto: Matija Hlebar   Nabava lokalno uzgajanog voća je jedan od temelja osobne održivosti i održivog načina života. Takva praksa omogućava brojne pre...

24.01.2025. // Otvaranja:78

Opširnije

Treća ideja za osobnu održivost: Zdrav način života

Zdrav način života predstavlja jedan od ključnih aspekata osobne održivosti, koji  obuhvaća pravilnu prehranu, redovitu fizičku aktivnost i dovoljno sna: 1. Pravilna prehrana Pravilna prehrana je osnova zdravog na...

21.01.2025. // Otvaranja:82

Opširnije

Druga ideja za osobnu održivost: Hodanje kad god se može

Hodanje je jedna od najprirodnijih i najdostupnijih aktivnosti koja ima pozitivan učinak na naše fizičko i mentalno zdravlje. Možemo ga prakticirati svakodnevno prilikom odlaska na neko od željenih mjesta, primjer...

20.01.2025. // Otvaranja:71

Opširnije

Prva ideja za osobnu održivost: Proaktivna briga o zdravlju

Proaktivna briga o zdravlju se temelji na prevenciji i aktivnom pristupu zdravlju, čime se smanjuje rizik od bolesti i povećava kvaliteta života. Može se odnositi na: 1. Zdrav način života Jedan od ključnih elemenata p...

20.01.2025. // Otvaranja:83

Opširnije

NOVA INICIJATIVA Ideje za osobnu održivost

Osobna održivost se odnosi na usvajanje održivog načina života koji omogućava ravnotežu između naših potreba, resursa koje koristimo i utjecaja koje imamo na okoliš, društvo i ekonomiju. Tko? Udrug...

20.01.2025. // Otvaranja:86

Opširnije

Važnost radne snage za održivo poslovanje poduzeća

Važnost radne snage za održivo poslovanje poduzeća

Uvod U današnjem poslovnom okruženju koncept održivog poslovanje poduzeća ne uključuje samo okolišne, upravljačke i financijske čimbenike održivosti, već i društvene čimbenike održivosti, a tu je na...

10.12.2024. // Otvaranja:268

Opširnije

Važnost globalnog zagrijavanja za poslovanje poduzeća

Važnost globalnog zagrijavanja za poslovanje poduzeća

Uvod Globalno zagrijavanje, tj. dugoročno povećanje prosječne temperature na planetu Zemlji je uglavnom uzrokovano ljudskim djelovanjem, posebno emisijom stakleničkih plinova koji nastaju sagorijevanjem fosilnih goriva ...

09.12.2024. // Otvaranja:169

Opširnije

Teme održivosti značajne za poslovanje poduzeća

Teme održivosti značajne za poslovanje poduzeća

Važnost (značaj) tema održivosti za poslovanje poduzeća ponajviše ovisi o specifičnim karakteristikama poduzeća poput poslovnog modela, gospodarske djelatnosti i geografske rasprostranjenosti poduzeća, ali i o dru...

04.11.2024. // Otvaranja:280

Opširnije