Poslovne mogućnosti povezane s klimom u perspektivi velikih poduzeća u Hrvatskoj

Poslovne mogućnosti povezane s klimom se odnose na ponudu proizvoda i usluga kojima poduzeća doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Tema poslovnih mogućnosti povezanih s klimom u Hrvatskoj obuhvaćena je istraživanjem izvještavanja velikih poduzeća o klimatskim promjenama koje je proveo sam autor. Za potrebe istraživanja, u uzorak je uključeno ukupno 68 velikih trgovačkih društava i financijskih institucija u Hrvatskoj koja su:

  • subjekti od javnog interesa (dionička društva) i
  • na posljednji dan 2019. godine (datum bilance) imala više od 500 zaposlenih.

Autorovi razlozi za odabir upravo ovakvog uzorka istraživanja izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama jesu dvojaki:

  1. EU Direktiva o nefinancijskom izvještavanju se primjenjuje na velika poduzeća koja su subjekti od javnog interesa i imaju više od 500 zaposlenika
  2. U Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom koje je Europska komisija donijela u lipnju 2019. jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati trgovačka društva i financijske institucije.

Izvještavanje velikih poduzeća o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom

Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom se odnosi na objavljivanje informacija o ponudi proizvoda i usluga poduzeća koji doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Rezultati istraživanja pokazuju da 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj (28 % poduzeća u uzorku istraživanja) izvještava o nekom obliku poslovnih mogućnosti povezanih s klimom. Takav bi rezultat prvotno upućivao na zaključke da u velikim poduzećima u Hrvatskoj ipak postoji:

  • umjerena razina svijesti na tu temu
  • sustavno razmatranje klimatskih promjena u poslovanju i
  • prepoznavanje poslovnih mogućnosti povezanih s klimom koje proizlaze iz prijelaza na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene.

Grafikon 1: Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom (2019.)

09 01 Grafikon 1 Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom 2019

 

Velika poduzeća kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju

Detaljnom analizom objavljenih informacija velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom dolazi se do spoznaje da tek u 13 velikih poduzeća (19 % poduzeća u uzorku istraživanja) postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju.

Tako postaje očigledno da većina velikih poduzeća u Hrvatskoj pod izvještavanjem o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom prati već općepoznate trendove na tržištu i objavljuje informacije o postojećim ekološki prihvatljivijim proizvodima (s aspekta upotrijebljenih materijala/sirovina ili s aspekta ambalaže), energetskoj učinkovitosti, obnovljivim izvorima energije, punionicama za električna vozila, smanjenju emisija stakleničkih plinova i slično. Kod tih poduzeća ne postoji jasna poveznica sa sustavnim razmatranjem klimatskih promjena u poslovanju.

Grafikon 2: Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju (2019.)

09 02 Grafikon 2 Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i 2019

 

Pri tome je važno naglasiti da i među tih 13 velikih poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju, postoje tek 2 velika poduzeća čiji poslovni modeli nisu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Izvještavanje ta 2 velika poduzeća (iz sektora informacijsko-komunikacijske tehnologije i telekomunikacija) može se smatrati primjerima najbolje poslovne prakse izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom u Hrvatskoj.

Poslovni modeli preostalih 11 velikih poduzeća zbog njihovih poslovnih djelatnosti, prirode i opsega rizika te mogućnosti povezanih s klimom, jesu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Kod tih velikih poduzeća nužne su prilagodbe i promjene postojećih poslovnih modela kako bi se osigurala dugoročna održivost poslovanja. Njihov je krajnji cilj na vrijeme shvatiti i ukloniti rizike klimatskih promjena za poslovanje te iskoristiti poslovne mogućnosti povezane s klimom.

Zaključno

Najveći broj velikih poduzeća u Hrvatskoj mora se u svom poslovanju početi baviti čim prije i čim sustavnije poslovnim mogućnostima povezanim s klimom. Među njihovim glavnim poslovnim prioritetima mora biti osmišljavanje ponude proizvoda i usluga kojima će doprinositi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Ponudom takvih proizvoda i usluga velika poduzeća u Hrvatskoj često mogu rizike povezane s klimom pretvoriti u svoje nove poslovne mogućnosti i izvor dugoročne konkurentske prednosti na tržištu.

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

54. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo čisti zrak

Razmišljamo li dovoljno o čistom zraku koji nas okružuje i kojeg stalno dišemo? Ako razmišljamo, u kojim vremenskim sekvencama to činimo (jako rijetko, rijetko, ponekad, često, jako često)? Moguće n...

12.09.2025. // Otvaranja:37

Opširnije

53. Ideja za osobnu održivost: Gledanje u prirodno zelenilo

Nalazite li se u skupini ljudi koji žive u zelenim područjima planeta Zemlje i koji su svakodnevno okruženi prirodnim zelenilom? Ili se nalazite u skupini ljudi koji žive okruženi s malo ili nimalo prirodnog zelenila u s...

10.09.2025. // Otvaranja:43

Opširnije

52. Ideja za osobnu održivost: Otpornost na toplinske valove

Uočavamo li posljednjih godina u svom okruženju toplinske valove koji postaju sve češći, sve žešći i sve dugotrajniji? Proteže li se ovakva, novija vrsta toplinskih valova kroz sve više mjeseci tijek...

04.09.2025. // Otvaranja:71

Opširnije

Organizacijska održivost i čimbenici organizacijske održivosti

Uvod U našem serijalu vrlo smo intenzivno promišljali o održivosti poslovanja, tj o organizacijskoj održivosti i čimbenicima organizacijske održivosti. Teorijski i uglavnom u smjeru pripreme za obavezna ne...

01.09.2025. // Otvaranja:90

Opširnije

51. Ideja za osobnu održivost: Vanjski suradnik za sreću

Razmišljate li o sreći? Ako razmišljate o sreći, koliko često to činite? Prema vašem mišljenju, kolika je važnost sreće u životu? Smatrate li da imate ili smatrate da nemate dovoljno sreće u ž...

28.08.2025. // Otvaranja:90

Opširnije

Kultura organizacijske održivosti

Kultura organizacijske održivosti

Uvod Razmišljate li o organizacijskoj održivosti organizacija s čijim se djelovanjem i aktivnostima susrećete? Ako razmišljate, zapitate li se zašto bi uopće organizacija trebala graditi kulturu org...

06.08.2025. // Otvaranja:167

Opširnije

50. Ideja za osobnu održivost: Pažljivo praćenje superćelijskih oluja

Jeste li čuli za superćelijske oluje? Moguće ste već imali prilike uživo vidjeti, pratiti i doživjeti barem jednu superćelijsku oluju? Ako jeste, kako ste se osjećali u tim trenucima? Uznemireno? Smireno? Uplašeno...

24.07.2025. // Otvaranja:232

Opširnije

49. Ideja za osobnu održivost: Promatranje oblaka na nebu

Usmjerite li kad pogled prema nebu i neko vrijeme jednostavno promatrate oblake? Ako ih promatrate, kako se osjećate u tim trenucima? Opušteno? Napeto? Smireno? Razdražljivo? Maštovito? Zaneseno? Inspiriran...

22.07.2025. // Otvaranja:219

Opširnije

48. Ideja za osobnu održivost: Gledanje mora u rano jutro

Gledate li kad more u rano jutro, u svitanje dana? Ako ga gledate, koje sve misli i osjećaje u vama pobuđuje ta rano jutarnja aktivnost? Beskrajno plavetnilo? Spokoj? Unutarnji mir? Sklad? Harmonija? Ravnoteža? Snaga pri...

21.07.2025. // Otvaranja:219

Opširnije

47. Ideja za osobnu održivost: Financijska neovisnost

Razmišljate li kada o svojoj financijskoj neovisnosti? Ako razmišljate, možete li procijeniti koliko je financijska neovisnost važna za vašu osobnu održivost u današnjem materijalnom svijetu? ...

15.07.2025. // Otvaranja:208

Opširnije

46. Ideja za osobnu održivost: Dijeljenje automobila

Prakticirate li dijeljenje automobila s članovima obitelji, rođacima, prijateljima, susjedima i/ili kolegama s posla? Ako prakticirate, u kojim situacijama to najčešće činite? Prilikom svakodnevnog odlaska na posa...

10.07.2025. // Otvaranja:218

Opširnije

45. Ideja za osobnu održivost: Istraživanje prirode

Istražujete li prirodu oko sebe? Pronalazite li u svom životnom rasporedu ponekad vremena za odlazak u prirodu, nasumično hodanje po prirodi i njeno istraživanje? Ako istražujete prirodu, kako se prilikom toga osjećate? ...

08.07.2025. // Otvaranja:231

Opširnije

44. Ideja za osobnu održivost: Prilagodba toplinskim valovima

Utječe li na kvalitetu vašeg života aktualni toplinski val koji nas već danima u Hrvatskoj prži svojim iznadprosječno visokim temperaturama zraka? Ako utječe, koje njegove utjecaje zamjećujete i osjećate u va&scar...

07.07.2025. // Otvaranja:238

Opširnije

43. Ideja za osobnu održivost: Ublažavanje toplinskih valova

Kako se osjećate uslijed aktualnog toplinskog vala koji nas u Hrvatskoj već danima prži na temperaturama zraka nerijetko višim od 35 °C? Možemo li biti zadovoljni što ne živimo u nekima od europskih zem...

03.07.2025. // Otvaranja:240

Opširnije

Značaj sezonskog voća za osobnu održivost

Značaj sezonskog voća za osobnu održivost

Uvod Jedete li sezonsko voće? Ako ga jedete, imate li vlastiti voćnjak ili ga nabavljate kod lokalnih voćara? Koje su vam omiljene vrste sezonskog  voća? Prepoznajete li njegove brojne koristi za organizam? Razmi&s...

02.07.2025. // Otvaranja:277

Opširnije

42. Ideja za osobnu održivost: Izvorska voda

Jeste li ikada u životu bili na prirodnom izvoru pitke vode i probali je piti? Ako jeste, kakva vam je izvorska voda? Hladna? Osvježavajuća? Poželjne boje, okusa i mirisa? Djeluje li vam kao da je živa? Izvorska voda do...

26.06.2025. // Otvaranja:254

Opširnije