Poslovne mogućnosti povezane s klimom u perspektivi velikih poduzeća u Hrvatskoj

Poslovne mogućnosti povezane s klimom se odnose na ponudu proizvoda i usluga kojima poduzeća doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Tema poslovnih mogućnosti povezanih s klimom u Hrvatskoj obuhvaćena je istraživanjem izvještavanja velikih poduzeća o klimatskim promjenama koje je proveo sam autor. Za potrebe istraživanja, u uzorak je uključeno ukupno 68 velikih trgovačkih društava i financijskih institucija u Hrvatskoj koja su:

  • subjekti od javnog interesa (dionička društva) i
  • na posljednji dan 2019. godine (datum bilance) imala više od 500 zaposlenih.

Autorovi razlozi za odabir upravo ovakvog uzorka istraživanja izvještavanja velikih poduzeća u Hrvatskoj o klimatskim promjenama jesu dvojaki:

  1. EU Direktiva o nefinancijskom izvještavanju se primjenjuje na velika poduzeća koja su subjekti od javnog interesa i imaju više od 500 zaposlenika
  2. U Smjernicama za izvještavanje o informacijama povezanima s klimom koje je Europska komisija donijela u lipnju 2019. jasno se ističe da će ključnu ulogu u prelasku na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene imati trgovačka društva i financijske institucije.

Izvještavanje velikih poduzeća o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom

Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom se odnosi na objavljivanje informacija o ponudi proizvoda i usluga poduzeća koji doprinose ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Rezultati istraživanja pokazuju da 19 velikih poduzeća u Hrvatskoj (28 % poduzeća u uzorku istraživanja) izvještava o nekom obliku poslovnih mogućnosti povezanih s klimom. Takav bi rezultat prvotno upućivao na zaključke da u velikim poduzećima u Hrvatskoj ipak postoji:

  • umjerena razina svijesti na tu temu
  • sustavno razmatranje klimatskih promjena u poslovanju i
  • prepoznavanje poslovnih mogućnosti povezanih s klimom koje proizlaze iz prijelaza na niskougljično gospodarstvo otporno na klimatske promjene.

Grafikon 1: Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom (2019.)

09 01 Grafikon 1 Izvještavanje velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom 2019

 

Velika poduzeća kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju

Detaljnom analizom objavljenih informacija velikih poduzeća u Hrvatskoj o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom dolazi se do spoznaje da tek u 13 velikih poduzeća (19 % poduzeća u uzorku istraživanja) postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju.

Tako postaje očigledno da većina velikih poduzeća u Hrvatskoj pod izvještavanjem o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom prati već općepoznate trendove na tržištu i objavljuje informacije o postojećim ekološki prihvatljivijim proizvodima (s aspekta upotrijebljenih materijala/sirovina ili s aspekta ambalaže), energetskoj učinkovitosti, obnovljivim izvorima energije, punionicama za električna vozila, smanjenju emisija stakleničkih plinova i slično. Kod tih poduzeća ne postoji jasna poveznica sa sustavnim razmatranjem klimatskih promjena u poslovanju.

Grafikon 2: Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju (2019.)

09 02 Grafikon 2 Velika poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i 2019

 

Pri tome je važno naglasiti da i među tih 13 velikih poduzeća u Hrvatskoj kod kojih postoji jasna poveznica između izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom i sustavnog razmatranja klimatskih promjena u poslovanju, postoje tek 2 velika poduzeća čiji poslovni modeli nisu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Izvještavanje ta 2 velika poduzeća (iz sektora informacijsko-komunikacijske tehnologije i telekomunikacija) može se smatrati primjerima najbolje poslovne prakse izvještavanja o poslovnim mogućnostima povezanim s klimom u Hrvatskoj.

Poslovni modeli preostalih 11 velikih poduzeća zbog njihovih poslovnih djelatnosti, prirode i opsega rizika te mogućnosti povezanih s klimom, jesu pod izravnim utjecajem klimatskih promjena. Kod tih velikih poduzeća nužne su prilagodbe i promjene postojećih poslovnih modela kako bi se osigurala dugoročna održivost poslovanja. Njihov je krajnji cilj na vrijeme shvatiti i ukloniti rizike klimatskih promjena za poslovanje te iskoristiti poslovne mogućnosti povezane s klimom.

Zaključno

Najveći broj velikih poduzeća u Hrvatskoj mora se u svom poslovanju početi baviti čim prije i čim sustavnije poslovnim mogućnostima povezanim s klimom. Među njihovim glavnim poslovnim prioritetima mora biti osmišljavanje ponude proizvoda i usluga kojima će doprinositi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama.

Ponudom takvih proizvoda i usluga velika poduzeća u Hrvatskoj često mogu rizike povezane s klimom pretvoriti u svoje nove poslovne mogućnosti i izvor dugoročne konkurentske prednosti na tržištu.

Ostale objave

  • 1
  • 2
Prev Next

63. Ideja za osobnu održivost: Život u sadašnjosti, u sadašnjem trenutku

Živite li u sadašnjosti odnosno u sadašnjem trenutku? Ako tako živite, kako se osjećate? Ako pak ne živite tako, biste li željeli živjeti na taj način? Prepoznajete li iz vaše perspektive vrijednost...

05.11.2025. // Otvaranja:25

Opširnije

62. Ideja za osobnu održivost: Oslobađanje od nepotrebnih strahova

Poznajete li barem jednog čovjeka u vašem okruženju koji, prema vašem mišljenju, živi bez nepotrebnih strahova u životu? Ako poznajete, što mislite kakav je to čovjek? Ako ga ne poznajete, &sc...

03.11.2025. // Otvaranja:53

Opširnije

61. Ideja za osobnu održivost: Prihvaćanje prošlosti kakva je

Prihvaćate li prošlost kakva je ili se uhvatite u razmišljanju kako ste u prošlosti dosta toga trebali napraviti drugačije? Znate li zapravo koliko u vašem životu razmišljate o pro&scar...

27.10.2025. // Otvaranja:51

Opširnije

60. Ideja za osobnu održivost: Traganje za kraljem šume

Kralj šume je u našim krajevima drugi naziv za vrganja, jedinstvenu gljivu koja se ubraja među najljepše i najcjenjenije darove iz prirode (šume). Vrganj se među poznavateljima gljiva i gurman...

23.10.2025. // Otvaranja:44

Opširnije

59. Ideja za osobnu održivost: Pronalaženje sreće u malim stvarima

Jeste li već čuli za izreku "Sreća je u malim stvarima, ali rijetki ljudi to vide"? Pronalazite li u životu sreću u malim stvarima koje vas okružuju i/ili u onima na koje nailazite putem? Ako pronalazite sreću u malim s...

21.10.2025. // Otvaranja:43

Opširnije

Socijalni dijalog u održivom poslovanju poduzeća

Uvod Dijalog je razgovor između dvije ili više osoba s ciljem boljeg međusobnog razumijevanja, prepoznavanja različitih stavova i pronalaženja zajedničkog rješenja. Dijalog se ne događa ako jedna osoba pri...

15.10.2025. // Otvaranja:144

Opširnije

58. Ideja za osobnu održivost: Kupnja proizvoda u reciklabilnoj ambalaži

Znate li što je reciklabilna ambalaža? Reciklabilna ambalaža je ambalaža izrađena od reciklabilnih materijala poput stakla, metala, papira, kartona i određenih vrsta plastike koji se nakon odgovarajuće obrade - re...

29.09.2025. // Otvaranja:199

Opširnije

57. Ideja za osobnu održivost: Branje jabuka

Na što vas prvo asocira aktivnost koja se odnosi na branje jabuka? Moguće je vaša prva asocijacija vezana za zdravlje? Ako je to vaša prva asocijacija, jeste li već čuli za narodnu izreku koja kaže d...

23.09.2025. // Otvaranja:189

Opširnije

56. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo plodnu zemlju

Živite li u dijelu planeta Zemlje na kojem ste okruženi plodnom zemljom koja svake godine rađa plodovima najrazličitijih vrsta (primjerice povrćem, voćem, žitaricama, mahunarkama, orašastim plodovima, začinskim bi...

19.09.2025. // Otvaranja:183

Opširnije

55. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo pitku vodu

Jeste li do sada čuli za izreku "bez vode nema života"? Ako ste čuli za ovu izreku, nadam se da nikada niste i da se nikada u životu nećete naći u okruženju u kojem nećete imati pristup pitkoj vodi. Živite li na područj...

17.09.2025. // Otvaranja:184

Opširnije

54. Ideja za osobnu održivost: Čuvajmo čisti zrak

Razmišljamo li dovoljno o čistom zraku koji nas okružuje i kojeg stalno dišemo? Ako razmišljamo, u kojim vremenskim sekvencama to činimo (jako rijetko, rijetko, ponekad, često, jako često)? Moguće n...

12.09.2025. // Otvaranja:209

Opširnije

53. Ideja za osobnu održivost: Gledanje u prirodno zelenilo

Nalazite li se u skupini ljudi koji žive u zelenim područjima planeta Zemlje i koji su svakodnevno okruženi prirodnim zelenilom? Ili se nalazite u skupini ljudi koji žive okruženi s malo ili nimalo prirodnog zelenila u s...

10.09.2025. // Otvaranja:187

Opširnije

52. Ideja za osobnu održivost: Otpornost na toplinske valove

Uočavamo li posljednjih godina u svom okruženju toplinske valove koji postaju sve češći, sve žešći i sve dugotrajniji? Proteže li se ovakva, novija vrsta toplinskih valova kroz sve više mjeseci tijek...

04.09.2025. // Otvaranja:262

Opširnije

Organizacijska održivost i čimbenici organizacijske održivosti

Uvod U našem serijalu vrlo smo intenzivno promišljali o održivosti poslovanja, tj o organizacijskoj održivosti i čimbenicima organizacijske održivosti. Teorijski i uglavnom u smjeru pripreme za obavezna ne...

01.09.2025. // Otvaranja:226

Opširnije

51. Ideja za osobnu održivost: Vanjski suradnik za sreću

Razmišljate li o sreći? Ako razmišljate o sreći, koliko često to činite? Prema vašem mišljenju, kolika je važnost sreće u životu? Smatrate li da imate ili smatrate da nemate dovoljno sreće u ž...

28.08.2025. // Otvaranja:221

Opširnije

Kultura organizacijske održivosti

Kultura organizacijske održivosti

Uvod Razmišljate li o organizacijskoj održivosti organizacija s čijim se djelovanjem i aktivnostima susrećete? Ako razmišljate, zapitate li se zašto bi uopće organizacija trebala graditi kulturu org...

06.08.2025. // Otvaranja:307

Opširnije