EU želi zabraniti neutemeljene tvrdnje o “klimatski neutralnim” proizvodima

Uvod

Europska unija (EU) želi uvesti stroge propise za tvrdnje poduzeća koje se odnose na zaštitu okoliša. Ciljevi uvođenja strogih propisa su:

borba protiv “greenwashinga” (zelenog pranja) u potrošačkim proizvodima iuklanjanje zabuna vezanih za tvrdnje poduzeća o zaštiti okoliša.

 

Suzbijanje zelenog pranja potrošačkih proizvoda

S ciljem suzbijanja zelenog pranja potrošačkih proizvoda, EU želi zabraniti navođenje na proizvodima općenitih tvrdnji o zaštiti okoliša kao što su primjerice “klimatski neutralno” ili “eko”. Planirana zabrana neće se odnositi na poduzeća koji dokažu da su njihove tvrdnje o zaštiti okoliša točne!

Novim pravilima, EU također želi zabraniti tvrdnje temeljene na kompenzaciji emisija ugljika koje se često koriste kao osnova za navođenje ugljične (klimatske) neutralnosti proizvoda ili kao osnova za navođenje smanjenog utjecaja proizvoda na okoliš, slika 1.

 

Slika 1 Suzbijanje zelenog pranjaSlika 1. Suzbijanje zelenog pranja potrošačkih proizvoda

 

Nakon odobrenja EU parlamenta i država članica, nova pravila za suzbijanje zelenog pranja proizvoda trebala bi:

stupiti na snagu do 2026. godine iučiniti EU globalnom predvodnicom u pogledu istinitosti tvrdnji o zaštiti okoliša koje se smiju navoditi na proizvodima i iznositi u javnost.

Među ostalim, općenite tvrdnje o zaštiti okoliša koje bi novim pravilima mogle biti zabranjene uključuju fraze kao što su “zeleno”, “prijatelj prirode”, “prijateljski nastrojen prema prirodi”, “energetski učinkovito” i “biorazgradivo”, osim ako proizvodi mogu dokazati pozitivan utjecaj na okoliš, slika 2.

 

Slika 2 Opcenite tvrdnjeSlika 2. Općenite tvrdnje o zaštiti okoliša koje bi mogle biti zabranjene

 

Politička konotacija novih europskih pravila

Nastojanja Europske komisije da smanji zeleno pranje potrošačkih proizvoda trenutno i u samom Bruxellesu logično nailazi na političke otpore iz političkih blokova koji su već u otporu prema strožim klimatskim pravilima za postizanje neto nulte emisije stakleničkih plinova (klimatske neutralnosti) do 2050.

Naime, u susret novim izborima za Europski parlament u lipnju 2024., konzervativna politička opcija je već započela kampanju protiv daljnjeg zaoštravanja klimatskih propisa. Tako europski konzervativci tvrde da novi klimatski propisi predstavljaju preveliko opterećenje za europsku industriju i posebice za poljoprivredu. Kroz takva razmišljanja i stavove traže ublažavanje postojećih i planiranih klimatskih zakona.

Stoga postoji mogućnost da će neki prijedlozi klimatskih propisa biti ublaženi ili stavljeni na čekanje do trenutka dok se ne stvore politički preduvjeti za njihovo donošenje i provođenje.

 

Zaključak

Nova EU pravila za zabranu tvrdnji o “klimatski neutralnim” proizvodima dio su širih nastojanja da se europsko gospodarstvo transformira na klimatski neutralno do 2050. godine. Tim pravilima Europska komisija želi dovršiti sve elemente Zakona o klimi i učiniti značajan napredak u provedbi Europskog zelenog plana.

Novi propisi imat će utjecaj i na sheme kompenzacije ugljika koje se suočavaju s kritikama stručnjaka zbog svoje nevjerodostojnosti. Naime, neke od tih shema učinkovito ne uklanjaju ili ne pohranjuju emisije ugljika tijekom duljeg razdoblja. To izaziva opravdanu zabrinutost glede navođenja tvrdnji o klimatskoj neutralnosti proizvoda na temelju kompenzacije ugljika.

Kako god gledano, nova pravila iako uz očekivani i sveprisutni otpor predstavljuju iskorak prema poštenijoj praksi poduzeća i informiranijim europskim potrošačima vezano za održivost proizvoda. To je jedan vrijedan metar na putu da djeci predamo Zemlju što sličniju kakvu smo je primili od naših roditelja.

 

Matija Hlebar

Priopćenja

  • 1
  • 2
Prev Next

Važnost prirode u životu i poslovanju – Zakon o obnovi prirode

Važnost prirode u životu i poslovanju – Zakon o obnovi prirode

Uvod Važnost prirode u svakodnevnom životu i poslovanju oduvijek je neprocjenjiva. Priroda osigurava ljudima i poduzećima sve što im je potrebno za normalan život i rad, počevši od osnovnih životnih funkci...

03.04.2024. // Otvaranja:451

Opširnije

Put do održivog gospodarstva

Put do održivog gospodarstva

Korporacije u suvremenom društvu Korporacija (engl. Corporation) u suvremenim ekonomskim sustavima je pravna osoba koja zastupa i štiti interese svojih pripadnika te ostvaruje svojom djelatnošć...

06.03.2024. // Otvaranja:447

Opširnije

Nova epoha europskog izvještavanja o održivosti poduzeća

Nova epoha europskog izvještavanja o održivosti poduzeća

Uvod Od početka 2024. na određena velika poduzeća u Europskoj uniji primjenjuju se Europski standardi za izvještavanje o održivosti (engl. European Sustainability Reporting Standards, ESRS) za fina...

29.01.2024. // Otvaranja:1042

Opširnije

Održivi razvoj je stvar zdravog razuma

Održivi razvoj je stvar zdravog razuma

Uvod Održivi razvoj čovječanstvu omogućuje nastavak života i poslovanja na planetu Zemlji. Pojam održivog razvoja definiran je na inicijativu Ujedinjenih naroda (UN) davne 1987. godine u Izvještaju Svjetske ...

11.01.2024. // Otvaranja:541

Opširnije

Europski standardi za izvještavanje o održivosti

Europski standardi za izvještavanje o održivosti

Uvod U prosincu 2022.  usvojenim promjenama Direktive o korporativnom izvještavanju o održivosti (engl. Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) propisano je da velika poduzeća, mala i s...

04.12.2023. // Otvaranja:718

Opširnije

Klimatska priča iz povoljnije budućnosti Slavonije 2030. - Slavonski Brod

Priča je bazirana na znanstvenoj literaturi, scenarijima i predviđanjima znanstvenika iz međunarodnog Panela za klimatske promjene (IPCC) koji djeluje u sklopu Ujedinjenih naroda (UN). Dijeljenje priče je potaknuto novo...

29.11.2023. // Otvaranja:222

Opširnije

Zime u Podravini nekada i sada - Klimatska svjedočanstva hrvatskih krajeva

Zime u Podravini nekada i sada - Klimatska svjedočanstva hrvatskih krajeva

Kako priliči zemljopisnom području s umjerenom kontinentalnom klimom, nekada su zime u Podravini bile hladne i obilovale su snijegom. Temperature zraka su se nerijetko spuštale i do - 20 °C, a razdoblja niskih...

29.11.2023. // Otvaranja:383

Opširnije

Klimatska priča iz neželjene budućnosti Slavonije _ Slavonski Brod 2030.

Priča je bazirana na znanstvenoj literaturi, scenarijima i predviđanjima znanstvenika iz međunarodnog Panela za klimatske promjene (IPCC) koji djeluje u sklopu Ujedinjenih naroda (UN). Dijeljenje priče je potaknuto novo...

27.11.2023. // Otvaranja:194

Opširnije

POZIV Klimatska svjedočanstva hrvatskih krajeva - Otvorena inicijativa

POZIV Klimatska svjedočanstva hrvatskih krajeva - Otvorena inicijativa

Da bi se klimatske promjene doživjele iz prve ruke, već godinama nije potrebno putovati na udaljena mjesta. Klima se ubrzano mijenja i u hrvatskim krajevima. Stoga vas pozivamo da podržite otvorenu inicijativu objavljiv...

13.11.2023. // Otvaranja:219

Opširnije

EU želi zabraniti neutemeljene tvrdnje o “klimatski neutralnim” proizvodima

EU želi zabraniti neutemeljene tvrdnje o “klimatski neutralnim” proizvodima

Uvod Europska unija (EU) želi uvesti stroge propise za tvrdnje poduzeća koje se odnose na zaštitu okoliša. Ciljevi uvođenja strogih propisa su: borba protiv “greenwashinga” (zelenog ...

02.11.2023. // Otvaranja:270

Opširnije

Rizici klimatskih promjena za poslovanje poduzeća

Rizici klimatskih promjena za poslovanje poduzeća

Uvod Poslovanje svih poduzeća na planetu Zemlji danas se odvija u uvjetima klimatske krize i rastućih rizika klimatskih promjena (klimatskih rizika). Shodno tome, Europski parlament je već krajem mjeseca studenog 2019. ...

29.09.2023. // Otvaranja:397

Opširnije

Europska unija na pragu proširene odgovornosti proizvođača tekstila

Europska unija na pragu proširene odgovornosti proizvođača tekstila

Zastrašujuća je činjenica da u Europskoj uniji tijekom samo jednog mjeseca nastane više od 1 milijun tona tekstilnog otpada, što rezultira s čak 12,6 milijuna tona tekstilnog otpada na godi...

31.08.2023. // Otvaranja:389

Opširnije

Čimbenici održivosti za poslovanje suvremenog poduzeća

Čimbenici održivosti za poslovanje suvremenog poduzeća

Uvod Poslovanje suvremenog poduzeća zahtijeva promjenu poslovne paradigme u smjeru održivosti – od tradicionalnog usmjerenja poduzeća na ekonomski rezultat i profit prema sveobuhvatnom konceptu poslovanja koji se ...

28.07.2023. // Otvaranja:383

Opširnije

Održivi razvoj i neodrživi svijet, dokle možemo tako? (Hlebar i Tudor)

Promjena klime je prvi, ali ne i jedini odgovor Zemlje na atak civilizacije na nju i nas same. Zašto je svakom vrapcu već jasno da ne možemo nastaviti raditi po starom? A zašto nama ljudima nije? Jest jasno...

28.07.2023. // Otvaranja:392

Opširnije

Dužna pažnja postaje obveza za poduzeća u Europskoj uniji

Dužna pažnja postaje obveza za poduzeća u Europskoj uniji

Uvod Dužna pažnja prema smanjenju negativnih utjecaja poduzeća na ljude i okoliš postaje jedna od obveza pri upravljanju poduzećem. Ovisno o veličini poduzeća obveza dužne pažnje će u Europskoj uniji biti u primj...

27.06.2023. // Otvaranja:397

Opširnije

Održivost i najčešći pristupi poduzeća

Održivost i najčešći pristupi poduzeća

Održivost ima vrlo različito značenje za različita poduzeća, a time i za njihov pristup održivosti. Izvor takve različitosti nalazi se u poslovnim modelima poduzeća, vrsti i opsegu prilika i rizika s kojima se poduzeće s...

31.05.2023. // Otvaranja:477

Opširnije