Održivost i najčešći pristupi poduzeća

Održivost ima vrlo različito značenje za različita poduzeća, a time i za njihov pristup održivosti. Izvor takve različitosti nalazi se u poslovnim modelima poduzeća, vrsti i opsegu prilika i rizika s kojima se poduzeće sreće u svom poslovanju.

Održivost kao osnova poslovanja

Održivost kao osnova poslovanja poduzeća predstavlja ključni kriterij prilikom donošenja svih poslovnih odluka i provođenja aktivnosti u cijelom lancu stvaranja vrijednosti poduzeća. Kod ovakvog pristupa održivosti može se reći da poduzeće živi održivost kroz svoje poslovanje.

 

Slide2 scaledSlika 1. Održivost kao osnova poslovanja

 

Održivost kao prilika za optimiranje troškova

Poduzeće može prepoznati održivost kao novu priliku za smanjenje troškova u poslovanju i posljedično za povećanje profitabilnosti. To osobito može doći do izražaja u kriznim vremenima poput aktualne energetske i resursne krize s kojima se suočava europsko gospodarstvo.

 

Slide3 scaledSlika 2. Održivost kao prilika za optimiziranje troškova

 

Održivost kao marketinška prilika

Poduzeće može vidjeti održivost kao marketinšku priliku za povećanje prodaje i posljedično profitabilnosti poslovanja kroz provođenje marketinških aktivnosti kojima se proizvodi i usluge poduzeća prikazuju održivijima nek što to u stvarnosti jesu.

 

Slide4 scaledSlika 3. Održivost kao marketinška prilika u poslovanju

 

Održivost kao regulatorna obveza

Održivost kao regulatorna obveza u poslovanju poduzeća predstavlja pristup kojim se održivost percipira kroz propisanu obvezu nefinancijskog izvještavanja, ESG izvještavanja ili izvještavanja o održivosti poslovanja. Ključni je cilj ovog pristupa ispunjenje regulatorne obveze održivosti u poslovanju.

 

Slide5 scaledSlika 4. Održivost kao regulatorna obveza

 

Zaključno

Prema mojem dosadašnjem istraživanju načina na koje se poduzeća u poslovanju odnose prema održivosti te detaljnijem proučavanju najčešćih pristupa poduzeća održivosti, može se zaključiti da se sva poduzeća mogu svrstati u četiri navedena osnovna pristupa održivosti.

Odabrani pristup poduzeća održivosti najviše ovisi o informiranosti, obrazovanosti i osviještenosti vodstva poduzeća o važnosti održivosti za poslovanje i njegov daljnji napredak. Naravno, za cijeli planet i za sve nas koji živimo na njemu, idealno je da vodstvo poduzeća pristupa održivosti kao osnovi za poslovanje i preduvjetu bez kojeg poslovanje ne može postojati.

Matija Hlebar